Hieronder volgt slechts een overzicht van de antwoorden op de open vragen van de leerlingenquête. Voor de uitgebreide statistische verwerking verwijs ik naar mijn eindthesis.
Sterkste punten van Flip de Klas
- Thuis uitleg, op school werken
- Meer tijd thuis aan wiskunde willen besteden, want filmpjes kijken is niet zo erg. En in de les de opgaven maken, waardoor je er meer aan doet
- Dat je de uitleg thuis krijgt en vaak terug kan kijken als je het nog niet helemaal snap.
- Dat in de les de docent je meer kan helpen met de opdrachten
- Je kan altijd een deel van de uitleg (bijv. een deel dat je niet zo goed snapt/moeilijk vindt) herhalen door het filmpje erover terug te kijken.
- Je kan deze filmpje ook nog voor de toets bekijken wat ook erg helpt.
- Voor het leren van de toets kon je de filmpjes goed gebruiken of als je de uitleg niet snapt, dan kun je ook terugkijken. Ook de filmpjes waren heel goed en duidelijk.
- Bepalen van studietempo. Zowel met het maken van je huiswerk maar ook met het kijken van de filmpjes (stopzetten, aantekeningen maken, eigen tijd indelen)
- Dat je alles kan terugkijken
- Je kan ter aller tijde terugkijken op oudere stof, die dan meteen begrijpelijk wordt uitgelegd
- Het is leuker om thuis als huiswerk een filmpje te kijken
- Dezelfde les meerdere keren beleven.
- De uitleg
- Eigen studietempo
- Dat als je de uitleg niet snapt, het nog een keer kan kijken
- Je kunt voor de toets nog uitleg krijgen, door filmpjes te bekijken.
- Het altijd kunnen terugkijken van de filmpjes als je iets niet meer weet.
- Andere manier van uitleg. Altijd aanwezigheid van uitleg.
- Dat je echt thuis je huiswerk ook doet, want huiswerk maken vind ik niet echt leuk, maar een filmpje kijken is al veel leuker en dan heb je toch wat gedaan. Zo kan je dan je opgave in de les gaan maken en komt meestal bijna altijd je huiswerk af.
- Samen met de docent huiswerk maken en je vragen worden meteen beantwoord en je kan snel verder
- Dat je meer hulp krijgt van je vakdocent met de opgaven.
- De optie om video’s met uitleg opnieuw te kunnen bekijken Het niet afgeleid zijn door je omgeving
- Thuis al uitleg gekregen, mocht de les uitvallen had je de theorie al begrepen zodat je zonder problemen door kon met de opgaven. Dat geldt ook voor als je ziek bent geweest. En het is goed voor je zelfstandigheid.
- Je kan de uitleg altijd terug kijken, ook weken daarna of vlak voor de toets. Ook het stop zetten en iets terug spoelen was handig, dan kon ik alles even rustig tot me door laten dringen.
- Dat je je eigen werktempo kan bepalen.
- Je kan op je eigen tempo werken en het is leuker dan opgaven maken
- Het sterkste punt van Flip de klas is wel dat de uitleg beschikbaar is wanneer het jou als leerling het beste uitkomt. Ook kunnen de filmpjes opnieuw bekeken worden.
- Het is veel aantrekkelijker om een filmpje te kijken als huiswerk dan om saai opgaven te maken.
- Het is erg fijn als je altijd de uitleg bij de hand hebt.
- Door het thuis kijken van ed filmpjes wist je al wat voor een soort opdrachten ging maken, en in deze les kon je dan heel gericht een vraag stellen over het onderwerp
- Je wordt niet gedwongen om naar 45 minuten uitleg te luisteren terwijl je het al na 5 minuten snapt, en de overige tijd kan je beter gebruiken om te oefenen en aan de soort opgaven te wennen en er zo steeds beter in te worden.(eigen tempo) – Je kan de filmpjes altijd nog terugkijken als je niet meer helemaal weet hoe het zat, anders moet je het boek doorlezen, waar dingen vaak vrij onduidelijk uitgelegd staan. Het scheelt voor mij een hoop tijd, maar misschien wel met een beter resultaat!
- Als je de uitleg niet helemaal hebt gevolgd of je snap het niet helemaal, kun je gewoon weer het filmpje opnieuw kijken.
- Je kunt uitleg terugkijken
Minst sterke punten van Flip de Klas
- Het gevaar dat de les onpersoonlijk wordt.
- Als je internet eruit ligt dan kan je het filmpje niet bekijken. Voor de rest vind er niet echt negatieve kanten aanzitten.
- Het nodig hebben van een computer voor de filmpjes
- Dat als je het filmpje niet gekeken heb dat je een probleem hebt in de volgende les met de sommen
- Je kan geen vragen stellen Kost meer tijd voor de docent, minder tijd voor de leerling (is dit eigenlijk wel een zwak punt?)
- Als het internet eruit ligt/ computer kapot is, heb je geen uitleg.
- Tijdens de lessen ga je alleen huiswerk maken, waardoor je toch meer gaat praten. Hierdoor moest ik vaak buiten de lessen nog steeds sommen maken. Ook is vragen stellen wat onhandiger, want als ik een vraag heb tijdens het filmpje kon je het niet stellen en op school ben ik het dan vaak weer vergeten.
- Dat je denkt goed voorbereid te zijn op de toets als je alle filmpjes hebt gezien.
- Weet niet
- Als het filmpje te onduidelijk is, en je begrijpt het niet, ben je onvoorbereid in de les.
- Er moet wel echt wat gebeuren in de les, want als je teveel vrijheid krijgt dan gebeurt er vaak vrij weinig en wordt het meer een praat uurtje.
- De verandwoordelijkheid leggen van het filmpje kijken bij de leerling, omdat je niet elke dag evenveel tijd heb voor school
- Voor mensen die wiskunde erg lastig vinden werkt dit denk ik minder, omdat een uitleg door een docent beter voor hen te begrijpen is. Een filmpje kan tenslotte niet een vraag beantwoorden.
- Als ik een filmpje keek, snapte ik wat er werd gedaan, maar in de les was ik het weer een beetje vergeten.
- Moer op de computer en het internet loopt nog wel eens vast
- De kwaliteit van de filmpjes
- Je krijgt de opgave nooit helemaal af, dus dan heb je thuis alsnog werk
- Je moet nog steeds je opdrachten maken, dat vind ik jammer.
- Dat als je de filmpjes niet kijkt, je in de les niets kan doen
- Als je wilt zou je filmpjes kunnen overslaan. Je maakt het jezelf hiermee wel moeilijker doordat je het niet begrijpt. Wat ook een probleem is, is als je computer kapot is of de website eruit ligt, je geen uitleg meer hebt.
- Dat je niet direct de uitleg in de praktijk toepast, maar meer een dag later. en 15 minuten erg geconcentreerd zijn op een filmpje, is soms best wel lang.
- Dat er in de lessen weinig gebeurt, waardoor je eindigt met je huiswerk alsnog thuis te maken. Bovendien is het een beetje onmogelijk om al je huiswerk in de les te maken.
- Dat je in de les minder gaat doen
- Als de filmpjes niet bekeken zijn, kun je in de les niets doen. (maar dan heb je je huiswerk ook niet gemaakt…)
- Dat we in de klas maar bepaalde opgaven deden en toch ons huiswerk niet afkregen
- Veel zelfverantwoordelijkheid
- Het wordt saai na een tijdje
- Als je passief kijkt, dan vergeet je zo wat je net hebt gekeken
- Je gaat wat minder in de les doen.
- Het huiswerk wat in de les af moet. Er stonden geen consequenties als je de opgave niet afhad in de les, waardoor sommige mensen ze niet meer afmaakte, waaronder ik
Overige opmerkingen
- Elke dag een half uur vragen tijd online na schooltijd. Sommige filmpjes duurde 10 minuten met alleen maar informatie, dat is best veel om de hele tijd gefocust te blijven. In de klas kan ik me beter 10 minuten focussen op een uitleg.
- Mij lijkt het fijn, als er in de les, voor leerlingen die daar behoefte aan hebben, uitleg gegeven wordt over opdrachten die zij lastig vonden. In de filmpjes werden er namelijk ‘makkelijke’ opdrachten uitgewerkt, terwijl in het boek ze vaak dieper op het onderwerp ingaan. Ik vind het zelf altijd moeilijk om vragen te stellen, dus zou uitleg over een opdracht die ik niet begrijp heel handig zijn.
- 😀
- Dit moet u vaker doen!
- Flip de Klas per direct overal invoeren! Als ze dan toch bezig zijn, verbeter nog wat aan de online versie van getal en ruimte en laat zo alle opgaven maken. Wiskundedocenten hoeven dan alleen nog maar filmpjes te maken en zo nu en dan in het flexlokaal te zitten voor vragen!
- Ik zie dit graag in 5VWO terug
- Het zetten voor consequenties als de opgave niet afgemaakt zijn thuis.